Transitievergoeding bij ontslag

ARBEIDSRECHT

Wordt uw dienstverband beëindigd door uw werkgever? Dan heeft u misschien recht op een vergoeding. Wij hebben de voorwaarden voor u op een rij gezet.

Indien een werkgever het dienstverband van een werknemer beëindigt, kan het zijn dat de werknemer recht heeft op een zogeheten transitievergoeding. Deze vergoeding is bedoeld om de werknemer makkelijker naar ander werk te kunnen begeleiden, bijvoorbeeld door het volgen van een opleiding, maar de werknemer mag de transitievergoeding ook aan iets anders besteden.

Niet bij ieder ontslag krijgt de werknemer een transitievergoeding. Er gelden een aantal (minimale) voorwaarden:

• De werknemer dient tenminste 2 jaar in dienst te zijn bij de werkgever; en
  • Het beëindigen of niet verlengen van het dienstverband moet zijn geïnitieerd door de werkgever; en
  • Bij het beëindigen van het dienstverband dient de werknemer tenminste 18 jaar te zijn en gemiddeld meer dan 12 uur per week te hebben gewerkt

Ook als aan deze voorwaarden is voldaan, zijn er nog gevallen dat de werknemer géén transitievergoeding krijgt. Zo krijgt de werknemer geen transitievergoeding indien:

• De werknemer ernstig verwijtbaar heeft gehandeld
  • Het beëindigen van het dienstverband is geïnitieerd door de werknemer
  • Het dienstverband met de werknemer is geëindigd wegens het bereiken van de AOW-leeftijd of het bereiken van een andere pensioengerechtigde leeftijd

In sommige gevallen heeft de werknemer ook nog aanspraak op een aanvullende, billijke vergoeding – boven op de transitievergoeding.

Heeft u vragen over dit onderwerp? U kunt vrijblijvend contact met ons opnemen via het contactformulier, e-mailadres: info@noordamadvocatuur.nl of telefoonnummer 020 – 68 98 123.