Mag de werkgever het vakantiegeld later uitbetalen vanwege de coronacrisis?

De meeste werknemers ontvangen hun vakantiegeld in de maand mei. Maar vanwege de coronacrisis verkeren veel bedrijven in financiële moeilijkheden en vrezen werknemers dat het vakantiegeld niet of later wordt uitbetaald. Zo meldde vakbond CNV op 15 mei 2020 dat 8% van de vakbondsleden zegt dat de werkgever het vakantiegeld niet wil uitbetalen vanwege de coronacrisis. Kan dit zomaar?

Verder lezen “Mag de werkgever het vakantiegeld later uitbetalen vanwege de coronacrisis?”

Salarisverlaging vanwege de coronacrisis geoorloofd?

Veel ondernemingen verkeren in zwaar weer als gevolg van de coronacrisis. Ondanks de steunmaatregelen van de overheid dreigen veel ondernemingen failliet te gaan. Om dit te voorkomen, kan het voor werkgevers wenselijk zijn om de salarissen (tijdelijk) te verlagen. Maar kan dit zomaar?

Verder lezen “Salarisverlaging vanwege de coronacrisis geoorloofd?”

Wijziging van arbeidsvoorwaarden: wat zijn de mogelijkheden van de werkgever?

Soms kan het nodig zijn om de arbeidsvoorwaarden te wijzigen, bijvoorbeeld in geval van harmonisatie van arbeidsvoorwaarden of indien de onderneming financieel in zwaar weer verkeert. Te denken valt aan het snijden in een bonusregeling, het afschaffen van een leaseregeling of het wijzigen van verlofregelingen. Welke mogelijkheden heeft de werkgever om de arbeidsvoorwaarden van werknemers te wijzigen?

Verder lezen “Wijziging van arbeidsvoorwaarden: wat zijn de mogelijkheden van de werkgever?”

Coronacrisis: hoe zit het met vakantiedagen?

ARBEIDSRECHT

Vanwege de coronacrisis verkeren veel werkgevers en werknemers in onzekerheid wat betreft vakantiedagen. Aan de ene kant zijn veel werknemers genoodzaakt hun vakantieplannen uit te stellen. Aan de andere kant hebben veel werkgevers onvoldoende werk beschikbaar om werknemers aan het werk te houden. Ook komt voor dat de vraag naar bepaalde diensten en/of producten plotseling is toegenomen als gevolg van de coronacrisis, waardoor het personeel juist extra hard nodig is. Wat kunnen werkgevers en werknemers van elkaar verwachten?

Verder lezen “Coronacrisis: hoe zit het met vakantiedagen?”

Kennismigranten in Nederland

ARBEIDSRECHT

Jaarlijks komen er tussen de 5.000 en 7.000 kennismigranten naar Nederland. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan onze economie. Sinds oktober 2004 kent Nederland een speciale kennismigrantenregeling. Wat zijn de arbeidsrechtelijke regels omtrent kennismigranten?

Verder lezen “Kennismigranten in Nederland”

Opzegging arbeidsovereenkomst met toestemming van het UWV

ARBEIDSRECHT

De werkgever is verplicht het UWV om toestemming voor opzegging te vragen indien het gaat om (a) het vervallen van arbeidsplaatsen als gevolg van bedrijfseconomische omstandigheden, of (b) in geval van langdurige ziekte van de werknemer. Opzegging zonder toestemming van het UWV is nietig.

Verder lezen “Opzegging arbeidsovereenkomst met toestemming van het UWV”